thumb_350_vroai_IH NEUSS AM RHEIN.JPG

Muzeul Naţional al Agriculturii prezintă:

 

ISTORICUL TRACTOARELOR

INTERNATIONAL HARVESTER COMPANY

NEUSS AM RHEIN

 

După formarea sa, în 1902, și creșterea cererii pentru utilaje agricole în Germania, firma de mașini agricole International Harvester Company, din Chicago, stabilește o nouă locaţie de producție în această ţară europeană. În 1908, IHC a înființat International Harvester Company GmbH din Germania, cu sediul la Neuss am Rhein. Compania a achiziţionat 100.000 de metri pătrați de teren în districtul Neuss Harbor, în 1909, și construcția a început în anul următor. Planurile de producție au fost proiectate și realizate pentru specificațiile standard IHC, în timp ce locația a fost aleasă pentru accesul la râul Rhein, permițând alimentarea directă cu materii prime și transportul de produse finite. Începând din 1911, uzina din Neuss a început fabricația pentru greble de fân, cositoare, secerători și distribuitoare de îngrășăminte de marcă și vândute sub numele de Deering & McCormick. Uzina din Neuss va produce diverse mașini și tractoare sub aceste două mărci până în 1948.

Începute în ianuarie 1933, acţiunile de naționalizare din Germania au avut un impact grav asupra întreprinderilor și a lovit companiile străine. Odată cu anul 1935, taxele exorbitante pentru tractoarele străine au făcut importul lor nerentabil. Scopul regimului nazist a fost de a stabili o independență totală față de importurile străine. Având în vedere aceste taxe împovărătoare, IHC a schimbat producția de mașini agricole de la Neuss pe tractoare. Construirea noilor linii de fabricare a tractoarelor a început în 1936, cu livrarea de echipamente de producție și de tehnologie, aceasta fiind posibilă prin împrumuturi de la creditori americani. În luna mai 1937, primele modele de tractoare au ieșit de pe linia de producție. Adaptarea tractoarelor pentru piața germană a necesitat o creștere a puterii tractorului la priza de putere și roțile de curea. Primele modele modificate au fost livrate în 1940. Până la sfârșitul celui de-al doilea război mondial, aproximativ 70 la sută din Uzinele Neuss au fost distruse de bombardamentele aliate. În martie 1945, Neuss am Rhein a fost capturat de către Divizia Infanterie 83-Anglia și Regimentul 330 al SUA. Reconstrucția a început în mai 1945, sub ocupație britanică, precum și cu fonduri de la IHC din Chicago, totalizând 17 milioane $, o cifră șocant de mare pentru acea vreme. Ca urmare a retragerii trupelor britanice, în noiembrie 1945, uzinelor Neuss le-au fost acordate autorizațiile care permiteau producția de urgență a pieselor de schimb. Până în august 1946, modelele clasice au început să se producă din nou.

 În 1949 și 1950, tractoarele au fost modernizate, cu un nou carenaj și vopsea distinctivă, roșu aprins. Un mare neajuns a rămas motorul pe benzină cu carburator, ceea ce a făcut tractoarele din ce în ce mai greu vandabile. Un motor diesel era vital pentru restabilirea vânzărilor. În noiembrie 1950, Neuss a introdus primul model de tractor de gospodărie, cu motor diesel, care urma să fie livrat sub numele de McCormick-Deering. Ca răspuns la produsele concurente, Neuss a început să lucreze la o nouă linie, care va include modelele Diesel, disponibile cu puteri de 12, 20 şi 30 de cai putere, în doi, trei și patru cilindri. În total, mai mult de 22.000 de unități au fost produse în cele trei variante. Aceste modele originale, din prima generație D-Line, au devenit baza pentru toate tractoarele care au fost construite între 1956-1966 și desemnate ca făcând parte din a doua generație D-Line.

În colecțiile Muzeului Național al Agriculturii din Slobozia se află un exemplar al companiei INTERNATIONAL HARVESTER COMPANY NEUSS AM RHEIN, model FG de 25 CP, având un motor cu 4 cilindri verticali, cu aprindere prin scânteie, fabricat în anul 1942, fiind achiziționat din localitatea Gheorghieni-județul Harghita. Acest tractor, precum și întreaga colecție de tractoare le puteți admira, vizitând expozițiile Muzeului Național al Agriculturii din Slobozia. Vă așteptăm cu drag!

Muzeograf Adrian Stroe

Foto: Ştefan Olteanu

 

 


Adauga articolul tau


Tiparire Buletin + Mandat Postal